onsdag den 4. december 2013

Ostevoksopgave uge 47


Hvad er ostevoks?
Ostevoks er den voks, man bruger til at forsejle osteblokken med på mejeriet....

Ostevoksopgave:
Lav en menneskefigur i tråd, og beklæd den med ostevoks.

Bo gennemgår materialer og fremgangsmåde:


Materialer:
-               Ostevoks
         Ostehøvl
         Kartoffelskræller
         Tråd
-          Træklods
-          Hæfteklammer
-          Avispair
-          Malertape
-          Bindetang  

Proces:


Først satte jeg den ene ende af tråden fast på træklodsen med hæfteklammer. Herefter formede jeg et ben, en arm, et hoved, en arm, og et ben til, som jeg til sidst satte fast med hæfteklammer. Så krøllede jeg en aviskugle, da jeg ønskede volume og fylde omkring maven. Et rødt trådhjerte blev formet og sat ind i kroppen, inden jeg høvlede ostevoks af, som jeg begyndte at varme op mellem fingrene,og satte på i små klatter.


Refleksioner:
Det var nemt at arbejde med voksen, og det er nemt, at få et udtryk i figurens form, dynamik, volumen og rum. Dog egner den sig ikke til detaljearbejde.

Holdets samlede figurer:


Didaktiske overvejelser:
Ostevoksens force er klart, at det er let for børn at forme og arbejde med, og derfor er det overskueligt for de børn, der har svært ved at tro på egne evner. De får en succesoplevelse, ved at der hurtigt kan ses resultater. Det er nemt at skabe fylde ved at bruge avispapir og malertape inden ostevoksen lægges på. Jeg vil helt klart begynde et forløb med at arbejde med krussedulletegning og konturtegning for at give eleverne bevisthed om proportioner inden skulpturerne igangsættes.

Gennem billedsamtaler vil jeg komme ind på følgende punkter:

  • Er der bevægelse i skulpturen? (Er der fx en fod der er "på vej væk"?)
  • Hvordan er teksturen? (Er overfladen glat eller ruflet?)
  • Er proportionerne naturalistiske? (Er armene unaturlig lange?)
  • Hvilken betydning har førnævnte punkter for skulpturen?

N.B. Gennem AV-Form kan man købe et startsæt som indeholder 5 kg. ostevoks, ostehøvle, 50 træfødder for 500 kr. 5 kg ostevoks koster alene 300 kr.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar