torsdag den 7. november 2013

Foto-collage - selvpræsentationsopgave uge 45

Selvpræsentation.

Selvpræsentation er en social handling. Der er fokus på, hvordan man opfattes og ses af andre.  Ved at afprøve og agere forskellige identitetsformer, fx ved at tage noget bestemt make-up eller tøj på, kan man iscenesætte sig selv på en bestemt måde. Man præsenterer et ”selv”, udfra ønsket om at blive set på denne måde. 
Det er ikke muligt at ”ikke-repræsentere” sig, da selvpræsentation er en dimension ved alle de situationer, man dagligt færdes i, og er i kontakt med andre i – man præsenterer derfor uafbrudt sit ”selv”. Førnævnte udfoldes i det fysiske rum, hvor det digitale rum efterhånden er næsten blevet lige så stor. Facebook, Youtube, Twitter eller virtuelle verdener som fx goSupermodel eller Movie star Planet, som yngre elever bruger, er selvrepræsentation, på højt plan. (Her repræsenterer man uafbrudt sig selv.) 
Nogle gør en dyd ud af at være ”sig selv” mens andre polerer deres identitet, for at fremstå ”perfekte”. Den digitale teknologi har gjort det muligt, at skifte fremtrædelsesform lynhurtigt og nemt, og derfor skiftes der uafbrudt. Mennesket fremstiller sig selv på en bestemt måde, og er klar over at det er én blandt mange. Der findes utallige, og denne opmærksomhed opnås fx ved brug af overdrivelse, ironi, humor eller ved at bryde med andres forventninger.
  
Elevernes læring ved selvpræsentation:

Formålet er at:
·         Lære at se på sig selv og andre, med ”nye briller”.
·         Lære, at forskellighed er en styrke.
·         Dannelsesaspektet[1] som står i Fælles Mål; Hvem er jeg?
·         Opnå tro på sig selv. (Selvtillid og selvværd)
·         Selve identitetsspørgsmålet[2] som står i Fælles Mål; ved at se mangfoldighed som styrke, kan man bedre forstå andre, og dermed finde egen identitet.



[1] Fælles Mål s. 3, stk. 3
[2] Fælles Mål s. 9

Hvorfor har jeg valgt collage med foto?
Fordi det er typisk mig, at fremkalde fotos, ulig tidens trend. Jeg er lidt gammeldags, og laver derfor scrapbøger til hver af mine tre døtre, med fremkaldte fotos i stor stil...
Mappen repræsenterer mig, med de skitser, tegninger o.s.v den indeholder, derfor valgte jeg at placere collagen herpå. Ligesom formen viser min silhuet, og dermed repræsenterer mig.
Sort baggrundsfarve p.g.a jeg foretrækker sort tøj, og sort fremhæver silhuettens form.

Hvilket budskab skal collagen give?
Budskabet er, at jeg for det første er en person, der sætter familie højest. Dernæst viser den mine interesser; løbetræning, akrylmaling, tegning og udeliv. 
Desuden viser det, at jeg er en person, der altid smiler og er positiv.

Materialer:

Fotos, kamera, A3 papir, blyant, saks, lim, klæbepuder, sort karton

Min proces:

Først tog jeg et foto af min silhuet. Bagefter tegnede jeg silhuetten større på A3 papir, så den passede i størrelse til min mappe. Fotos blev løst placeret på silhuetten, hvorefter jeg klippede dem til, så de passede i motiv til silhuettens form. Dernæst blev de limet fast med klæbepuder og lim. Til sidst blev collagen limet fast på mappen.





Refleksioner:

Collagen blev først lagt på mappen, og her vurderede jeg, at den "faldt i" med farven på mappen. Derfor placerede jeg den på sort karton, så silhuetten derved blev mere tydelig.
Det er pænest, at kanterne på billederne ikke er klippet "lige", inde i collagen. Bløde buer fungerer godt.


Didaktiske overvejelser:

Opgaven er super til elever. Den indbefatter at man kommer omkring silhuetforståelse, skitsetegning, lidt IT, samt forståelse for at sætte en collage sammen.
Jeg tror, alle vil syntes, det er sjovt at lave sådan en personlig collage, og samtidig er der et dannelsesaspekt i det. 
Det kræver, at man har kameraer til rådighed, men i dag har alle elever jo deres mobil med i skole, og derfor vil det ikke blive et problem.

Ved at kombinere opgaven med silhuetskitser af hinanden på skift, øves tegnefærdigheder, herunder proportionsforhold. Disse skitser kan forhindre at der evt. vil opstå en flaskehals, når elevernes fotos skal lægges ind på P.C og printes ud, hvilket kræver hjælp fra læreren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar