fredag den 13. september 2013

Maleriopgave - uge 36

Maleriopgave

Opgave 1:

- Vælg en kendt kunstners billede, hvor farvepalet/farveholdning du synes om. Farveskalaen skal være differentieret (Se billedanalyse på WWW.emu.dk eller i Bogen "Farver" af Lis Pallesen om kvalitets-,komplementær- og kvantitetskontrast). Impressinisternes farveskala må ikke bruges, da de udelukkende arbejder med primær og sekundærfarver, ej heller én af de store ekspressionistiske ikoner som Munch-Van Gogh, Picasso eller Nolde. Sagt med andre ord, skal man arbejde med et par rene farver sat op mod en farverække af brækkede farver...

-  Print billedet ud.

-  På falseæskekarton blandes farverne med fingrene, så kunsternes farveholdning/palet kommer frem. Ud for hver farve skrives stikord, omkring hvilke farver der er brugt, og hvor meget. Det er umuligt at angive præcis mængde, men ord som meget, lidt eller rigtig lidt kan give et fingerpeg.


Opgave 2:

- Udvælg og print et motiv som ikke stammer fra den samme kunstner som farvepaletten stammer fra! Motivet er knap så vigtig, da opgavens mål jo er at få fornemmelse for farverne i blandingen af disse. Motivet skal dog tilrettelægges så kontrastformerne anvendes på en meningsfuld måde.

- Med blyant skitseres motivet på karton, og herefter på lærred.

- Lærred grundes, så det ikke suger så meget, og tørrer.

- De forskellige farver, som tidligere blev blandet på karton, blandes igen og anvendes på motivet. 

Opgavernes mål:

Ved at applicerer én kunsternes farvepalet på en anden kunstners motiv, opnås en større bevisthed om farveblanding og differentieret farvebrug.

Materialer:

Falseæskekarton, blyanter, grundmaling, akrylfarve: Primær blå, Magenta rød (primær rød), Kadmium rød, procesgul, Hvid og sort. Pensler, bakke til at blande farver på til opgave 2, Lærred ca. 30x40.

Vores proces:


Refleksioner:

Det er rigtig svært at ramme den valgte kunstners farvepalet, men det er en utrolig god øvelse i, at fornemme  forskellene på farverne, og det gør én meget bevidst om farvenuancer. Desuden giver det stor forståelse for farveblanding, samt farvebrug / virkning. En rigtig god opgave at bruge ude i skoleundervisningen.

Didaktiske overvejelser:

Til eleverne vil jeg vise dem et færdigt resultat (mine egne produkter), imens opgaven forklares. Det vil gøre det nemmere for dem, at forstå opgaven. Jeg vil desuden forenkle opgaven, idet jeg på forhånd vil printe 4 forskellige kunstners farvepaletter ud, laminere dem, og dele eleverne ind i 4 grupper, hvor de i hver gruppe arbejder med samme farvepalet. Det vil hjælpe de elever, der har brug for støtte til at komme igang.
Da forløbet vil strække sig over flere undervisningsdage, vil jeg lade eleverne blande farver første gang, grunde lærred, samt tegne et udvalgt motiv over på papir.(For at minimere tidspilde, vil jeg udvælge ét simplet motiv, som de alle skal bruge. På denne måde vil man kunne få en flot samling af forskellige fortolkninger af samme motiv, og med forskellige farvepaletter.) Næste gang skal de tegne motivet færdigt, tegne det over på lærred, og begynde at male. Næste gang males der færdig, og baggrunden males sort.  Dette vælger jeg, for at få farvepaletten til at træde tydeligst frem, og for at vise hvilken stor virkning dette giver.
Det vil helt klart give eleverne forståelse for farver, farvenuancer, farveblanding samt farvevirkninger.

Når alle er færdige vil jeg sammen med eleverne arrangere en udstilling et sted på skolen, og indbyde forældre og familie til fernisering. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar