Opgave:
Belyse kreative processer og opleve hvordan man metodisk kan udvikle artefakter og kreative tænkemåder, samt at gå fra helhed til del.Her arbejdes med en skulpturel og tegnemæssig tilgang.
Først skabes en skulptur, bagefter tegnes omrids/kontur af skulpturen og til sidst tegnes et udsnit af skulpturen.
Materialer:
Gipsgaze i ruller, sakse, vandbeholdere, A3 og A4 gråt karduspapir, kulblyanter og blyantstiftere (progresso 6B).
Vores proces:
Gipsgaze vikles rundt om forskellige ting, og binder derved det hele sammen i en helhed, som ender ud værende en skulptur.
Refleksioner:
Det var sjovt, og fantasien fik frit løb...Der er uanede muligheder, når materialerne begynder at "smelte" sammen... God samarbejdsøvelse, eleverne vil alle kunne bidrage, da der ikke kræves ret meget andet end fantasi...
Gipsgazen klippes i trekanter, og dyppet kortvarigt i vand. Der glattes og holdes lidt, mens gipsen hærder.
Didaktiske overvejelser:
Alle materialer lægges frem gruppevis, så sakse, gaze, vandbeholdere osv. er klar... Det præciseres, at skulpturerne ikke må fylde mere end A3 papiret til slut.
Grupperne skal min.være på tre, og max. være på fire personer. (Tre pga det praktiske i, at der er én til at holde, mens den anden lægger gaze på, og den tredje kan klippe... - Max fire pga da det kan blive for mange, og derved besværliggøre processen)
God ide at fortælle eleverne, at gaze er dyrt, og de derfor ikke skal lave for store skulpturer, der skal dækkes af et tykt lag gaze. Samt fortælle eleverne, at toiletruller knækker sammen, når de bliver våde...Derudover er det en god ide, at vise eleverne præcis hvordan man gør trin for trin, inden de selv skal igang.
Ved konturtegning er det endnu mere vigtigt, at vise hvad der menes... Først forklares hvad konturtegning betyder, herefter tegner læreren et eksempel, og bagefter spørges tilfældigt udvalgte om, de har forstået opgaven.. Der afsættes tid til konturtegning på 8 min, og herefter forklares deludsnitopgaven, efter samme opskrift som konturopgaven....Dog afsættes der her kun 5 min.
Skulptur og Billedsamtale til slut.
Eleverne skal gruppevis hente materialer som ligger klar. Inden eleverne slippes løs, inddeles de i grupper.
Metoden med at gå fra helhed til del, er god til fx maleriprocessen, som metode til at skabe noget nyt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar